Reklamefilm – det levende udstillingsvindue til dit produkt

 
Hvad er en reklamefilm?
 
Reklamefilm er et effektivt værktøj, når du vil vise dit produkt eller service frem med henblik på salg. Reklamefilm virker, fordi de viser dit produkt eller din service, så forbrugeren kan se det “med sine egne øjne”. Samtidig kan du frame dit produkt med den rigtige skuespiller, de rigtige omgivelser osv. Reklamefilm kan spille på alt fra humor til eksklusivitet og seriøsitet, alt efter hvilket produkt, der er tale om. Ofte er reklamefilm forholdsvis korte – 15-30 sekunder.

 

Reklamefilm skal være effektivt klippet og fange forbrugeren lige med det samme. Det er vigtigt, da du har under 8 sekunder til at fange din brugers opmærksomhed. Og den typiske TV-spot eller biografreklame er blot 15-30 sekunder lang. Så det gælder om at være skarp i sit budskab, og udnytte de rammer reklamefilmen er givet fuldt ud.

Forskellige typer af reklamefilm

 

Man kan producere en reklamefilm på mange forskellige måder og spille på mange forskellige virkemidler.

 

Hvis man vil fremstille sit produkt som eksklusivt, er det en god idé at gå efter det polerede look, man kender fx fx bil-, perfume og urreklamerne i biografen.

 

Hvis man derimod vil gå efter en bred folkelig genkendelighed, kan det være mere effektivt at spille på humoren og satse på TV-spottet til aftenkaffen.

 

Er målgruppen lidt yngre, kan det vise sig mere effektivt, at forsøge sig med den rå og upolerede virale video, der ser ud som om, den er optaget med en mobiltelefon (og måske også er det).

 

Hvad der i sidste ende skal til afhænger af produktet og målgruppen, og det kan sagtens vise sig, at en kombination af flere genrer er det mest effektive valg. Derfor tænker vi hos Apertura heller ikke så meget i genrer, men tager i stedet udgangspunkt i hver enkelt film og vælger frit blandt værktøjer og virkemidler efter behov.

Reklamefilm på forskellige platforme

 

Der er forskel på, om du skal bruge din reklamefilm til de sociale medier, til fjernsynet, til biografen eller på en skærm uden lyd, som man fx finder dem i tog, på perroner, i butiksvinduer osv.

 

Hvert medie har sine krav til produktion, format og varighed. Derfor er det en god idé, at tage fat i os så tidligt som muligt i processen, så vi kan sparre og komme med gode råd og input.

 

Øverst kan du se et eksempel på en reklamefilm for et oplevelsesprodukt, som vi lavede for Copenhagen Train Tours og Stromma til infoskærmen i Københavns Turistinformation i widescreen-formatet 32:9 – og der var ingen lyd at gøre godt med. Her var der blot 15 sekunder til rådighed til at skabe en stemning og fortælle en lille historie om hvad, man som turist kan forvente at opleve på turen.

Reklamefilm konverterer til salg

 

Når det bliver gjort rigtigt, er reklamefilmen utrolig effektiv, da forbrugeren ved selvsyn kan se og høre, hvad produktet kan. En reklamefilm konverterer derfor også langt bedre end fx en salgstekst, da kunden med egne øjne ser, hvad han eller hun kan forvente at få.

 

Reklamefilm kan bruges både til B2B-, B2C- og B2G-markedsføring.

Reklamefilm og priser

 

Prisen på en reklamefilm er ofte afhængig af, hvor den skal bruges, og hvor eksklusiv den skal se ud.

 

Da det er dyrt at få vist sin film på lærredet i biografen eller i bedste sendetid på TV, er det dumt at spare på produktionsomkostningerne her. Derfor er denne type film også de dyreste at producere.

 

Film til infostandere, butiksruder og storskærme i indkøbscentre kan gøres en del billigere, selvom de også sagtens kan være i den eksklusive ende af skalaen. En af de ting, der oftest kan spares væk er udgifter til musik og speak, da der sjældent er lyd på denne type skærme.

 

Reklamefilm til nettet kan produceres på små budgetter eller være dyre produktioner. Det afhænger igen af produkt, målgruppe og økonomi.

 

Der er mange måder at tænke reklamefilm på – både de traditionelle og de mere utraditionelle og kreative. Tag os derfor med på råd tidligt i processen, så vi kan finde frem til netop den type af film, som giver mening for jer.

Tag kontakt i dag og hør nærmere

 

Kontakt Apertura i dag og hør mere om alle mulighederne med reklamefilm. Kontaktinformationerne finder du øverst og nederst på siden.